Connect

Connect-essaywedstrijd -

23 januari 2015

Geschiedenislessen

Naar aanleiding van de Nexus-lezing ‘History Lessons’ door Simon Schama organiseerde Nexus Connect deze essaywedstrijd.

Filosofen en geschiedschrijvers breken zich al eeuwenlang het hoofd over de manier waarop we tegen de geschiedenis moeten aankijken. Is het een zichzelf herhalend proces van beschavingen die opkomen en weer ten onder gaan, zoals Edward Gibbon al in de achttiende eeuw suggereerde, net als Oswald Spengler in 1918? Of heeft de geschiedenis haar eigen dialectiek en leiden botsende krachten tot een nieuwe werkelijkheid, zoals Hegel en Marx veronderstelden? Kent ze unieke, op zichzelf staande gebeurtenissen, waarvan de Holocaust er volgens George Steiner een is? Of moeten we haar zien als een groot verhaal, een keten van in elkaar grijpende gebeurtenissen, zoals de Annales-school van Marc Bloch dat deed?

Hoe kijk jij tegen de geschiedenis aan? Is de geschiedenis een lust of een last? Staan we op de schouders van reuzen, of is het herfsttij der moderniteit aangebroken? Laat je gedachten gaan over de vraag welke lessen de geschiedenis ons kan leren. Hoe goed moeten we haar kennen om niet eeuwig dezelfde fouten te blijven maken? Kunnen we het verleden wel kennen?

De jury: Wim Brands (VPRO, programmamaker Boeken), prof. dr. Marita Mathijsen (UvA, hoogleraar Nederlandse letterkunde), Michel Krielaars (NRC, chef Boeken), dr. Els Schröder (historica en redacteur Nexus) en Rob Riemen (voorzitter; oprichter-directeur Nexus Instituut).

AANBEVOLEN LITERATUUR

Marc Bloch, The Historian’s Craft
Oswald Spengler, Untergang des Abendlandes
David Carrendine, What is History Now?
Johan Huizinga, Herfsttij der middeleeuwen
Marita Mathijsen, Historiezucht
George Steiner, In Bluebeard´s Castle
Edward Gibbon, The Decline and Fall of The Roman Empire
John Gaddis, The Landscape of History. How Historians Map the Past

Publiceerde in

Tijdschrift Nexus
2015

Nexus 69

Geschiedenislessen

Geschiedenislessen

Met het winnende essay van Jesse van Amelsvoort