Nexus 99
Word lid
Wanneer autoritarisme, onderdrukking en onverdraagzaamheid welig tieren, en vrijheid stilaan steeds minder vanzelfsprekend wordt, groeit de nood aan een geest van verzet. Waarin bestaat deze geest van verzet, en waar valt hij vandaag de dag te vinden? Hoe bepalen we waar we wanneer voor opstaan, en hoe voorkomen we dat de tegenstand in ons verstart? Wat kunnen we leren van de geschiedenis? Zulke vragen staan centraal in Nexus 99, ‘De geest van verzet’, met essays over fascisme, taal, revolutie, protestmuziek, staking, aandacht en onmacht. Behalve bijdragen van hedendaagse auteurs bevat Nexus 99 ook prachtige klassieke teksten van Ernesto Sábato en Toni Morrison, voor het eerst in Nederlandse vertaling.
Nexus 99 maakt deel uit van het Nexus-lidmaatschap 2025. Nog geen lid?
Wist u dat u lid kunt worden van het Nexus Instituut? Sluit u aan bij een groeiende groep cultuurliefhebbers en help ons de traditie van het Europees humanisme levend te houden. Leden krijgen de jaargang van het cultuurfilosofisch tijdschrift Nexus thuisgestuurd en profiteren van aanzienlijke kortingen op entreekaarten. Bekijk de mogelijkheden en alle voordelen.
Inhoudsopgave
De geest van verzet
Hoe is het mogelijk dat gewone mensen – geen slechteriken of criminelen – bij de verkeerde omstandigheden in achteloze moordenaars veranderen? Die vraag stelt Rob Riemen in dit inleidende essay bij Nexus 99. Zijn antwoord: mensen zijn conformisten, en zijn als onderdeel van de ene groep al te gemakkelijk in staat om de andere groep te dehumaniseren. De ware geest van verzet, stelt hij aan de hand van voorbeelden uit de Europese literatuur, zit hem dan ook in het vermogen standvastig te zijn en bij jezelf te blijven.
Vaak wordt gedacht: mensen passen zich aan omdat ze bang zijn voor iets buiten henzelf. Het omgekeerde is waar: de aanpassingscultuur is zo alomtegenwoordig dat we te bang zijn geworden ons eigen leven te leiden, standvastig te zijn, ons leven te richten op wat werkelijk waarde heeft.
Tussen goed en kwaad
Vertaling Barber van de Pol
Enkele jaren voor zijn dood publiceerde de Argentijnse existentialist Ernesto Sábato zijn laatste essaybundel: La resistencia. In dit tweede essay uit de bundel overdenkt de oude Sábato zijn leven en de wereld van vandaag. In prachtige zinnen meandert hij langs persoonlijke herinneringen, wroegingen en bespiegelingen over de plaats van het Goede en Kwade in de mens. Hij stelt de vraag: hoe kunnen we aan het Kwaad weerstand bieden?
De mens schommelt tussen heiligheid en zonde, tussen het vlees en de geest, tussen goed en kwaad. En het erge, het stomme, is dat men sinds Socrates zijn duistere kant heeft willen uitbannen. Zulke krachten zijn onverslaanbaar.
Het verzet
Vertaling Barber van de Pol
Het moderne leven, aldus Sábato, is een maalstroom. Door kapitalisme en mechanisering meegesleurd in een haast onontkoombare draaikolk, verandert de mens in een angstig en geautomatiseerd wezen. Kun je zo’n wezen nog vragen om in verzet te komen? In dit hoopvolle sluitstuk van zijn bundel roept Sábato op tot creativiteit, vertrouwen en liefde. Van daaruit, gelooft de Argentijn, kunnen we onze vrijheid herwinnen en een nieuwe, betere wereld scheppen.
Wij mogen niet blijven steken in het verleden of ons blindstaren op de afgrond. Op de doodlopende weg waar we nu voor staan, lijkt de herschepping van de mens en zijn wereld ons niet zomaar een keus, maar een gebaar dat net zomin uitstel verdraagt als de geboorte van een kind als het zover is.
Verzet tegen de verstarde taal
Vertaling Nicolette Hoekmeijer
In 1991 kreeg Toni Morrison als eerste zwarte vrouw ooit de Nobelprijs voor Literatuur toegekend. In haar Nobellezing wijst Morrison op de rol die taal kan spelen bij het onderdrukken van minderheden, en bij het aanzetten tot of vergoelijken van haat en geweld. Aan de hand van een sprookjesachtige parabel benadrukt ze de kwetsbaarheid van de taal, en onderstreept ze de verantwoordelijkheid die oude en nieuwe generaties gezamenlijk voor haar dragen.
De systematische plundering van de taal is te herkennen aan de neiging onder haar gebruikers om haar genuanceerde, gecompliceerde, vroedvrouwachtige eigenschappen te verruilen voor bedreiging en onderwerping. Onderdrukkende taal representeert niet alleen geweld, ze ís geweld; representeert niet alleen de grenzen van kennis, ze begrénst kennis.
Prikkeldraad
Eind jaren zeventig maakte Fleur Bourgonje de opkomende dictatuur mee in Argentinië. In die roerige tijd leerde ze vele verschillende mensen kennen die op hun eigen manier in verzet kwamen, maar daarbij ook worstelden met schuldgevoel en morele dilemma’s. In een reeks indringende profielschetsen laat Bourgonje zien dat de morele werkelijkheid van verzet een keerzijde heeft, en dat verzet bovendien in verschillende vormen kan bestaan.
In dictaturen heeft de heroïek van het bieden van verzet een schaduwzijde, preciezer gezegd: een macabere achterkant.
Strijden tegen fascisme op de rand van de afgrond
Vertaling Thomas Heij
De Verenigde Staten bevinden zich middenin een fascistische coup, schrijft Jack Luzkow. Het gaat niet om populisme of autoritarisme: Donald Trump is bezig met een verregaande poging om het liberalisme en de democratie omver te werpen. Hoe kon het zover komen, en welke historische mechanismen zien we terug in het handelen van Trump? En het belangrijkst: hoe valt dit groeiende fascisme een halt toe te roepen?
Voor fascisten als Trump wordt de Grote Leugen de nieuwe waarheid. Waar is dat wat de leider waar noemt. Waarheid komt niet tot stand door feiten, maar door herhaling van de Grote Leugen.
Andrea Caffi: het verzet van een vergeten intellectueel
Vertaling Els Naaijkens
Als Albert Camus halverwege de twintigste eeuw aan Nicola Chiaromonte zijn zorgen uit over de nog zo weinige mensen die bereid zijn de vrijheid te verdedigen, introduceert Chiaromonte aan hem zijn vriend Andrea Caffi: een in Rusland geboren Italiaan die zich gedurende zijn leven al vechtend en schrijvend langs bolsjewisme, antibolsjewisme, antinazisme en antifascisme beweegt. In deze meeslepende beschrijving van Caffi’s leven en denken vertelt Nicola Mirenzi het fascinerende verhaal van een intellectueel die uiteindelijk maar tegen één vijand streed: het totalitarisme.
Caffi’s eigen leven vormt de beste getuigenis dat er geen kloof was tussen woord en daad en dat hij aan het totalitarisme in alle vormen weerstand heeft geboden, zonder het verzet te onderwerpen aan partijdiscipline.
Verhef je stem in een lied
Vertaling Jan Willem Reitsma
Soms – aldus Lenny Kaye – blijken liederen losgeweekt van hun oorsprong ineens een profetische waarde te krijgen, en worden ze een collectief lijflied. In een kleurrijk essay wandelt Kaye zijn lezer door de levende traditie van dergelijke liederen, en bezint hij zich op de verbindende kracht van protestmuziek.
We zingen terwijl we de barricaden naderen, om het kasteel te bestormen, of het te verdedigen. Het doel is om ons te verenigen, om te prediken en te bekeren, om wilskracht en saamhorigheid te vinden waar die misschien ontbreekt.
Basaal verzet en de strijd om aandacht
Vertaling Thomas Heij
De schrijvers van de Sovjet-Unie, zei Stalin, waren ‘ingenieurs van de menselijke ziel’: zij bepaalden wat de mensen in het land zouden voelen en denken. De hedendaagse variant van dit ingenieurswerk, stelt James Williams, ligt in de handen van internet- en mediabedrijven als Alphabet en Meta. Op ongekende schaal geven zij richting aan onze aandacht. Hoe krijgen we onze aandacht weer zelf in de hand?
We hebben grote existentiële crises voor de boeg, niet in de laatste plaats de klimaatcrisis. Maar de klimaatcrisis en alle andere crises kunnen we niet oplossen als we niet eerst de existentiële crisis van onze innerlijke omgeving oplossen, de crisis van de aandacht.
Extreme gematigdheid: een humanistische levenshouding
Vertaling Lies Lavrijsen
De universiteit, oorspronkelijk een bastion van humanistische idealen, heeft haar pedagogische rol verloren, schrijft Carlo Cappa. Door de toenemende specialisatie in het academische curriculum wordt de brede humanistische traditie niet langer uitgedragen. Maar juist deze humanistische traditie, aldus Cappa, kan in roerige tijden innerlijke rust brengen. Ze omarmt bovendien het wetenschappelijke scepticisme, dat wetenschappelijke vooruitgang waarborgt zonder te vervallen in relativisme. Zo zijn humanistische idealen, stelt Cappa, een voorwaarde voor effectief verzet.
Wanneer we worden overspoeld door onzekerheid en onrust, vormen onze tradities geen bedrieglijke havens waar we onze reis kunnen onderbreken, maar een gunstige wind die ons in staat stelt steeds weer nieuwe en andere eilanden te verkennen.
Onmachtige mijmeringen
Vertaling Jabik Veenbaas
Al decennialang neemt Leon Wieseltier als goed soldaat deel aan de oorlog der ideeën; roert hij zich actief in het intellectuele debat dat hij noodzakelijk acht om een samenleving gezond te houden. Maar nu ziet Wieseltier dat debat om zich heen afbrokkelen, samen met de vrije wereld die erbij hoort. In een even bedachtzaam als hartstochtelijk essay mijmert hij over de staat van de wereld, over de rol van de intellectueel, en worstelt hij met zijn identiteit als Joodse Amerikaan te midden van de verschrikkingen van Trump en Netanyahu.
Mijn ongerustheid over het intellectuele leven en de vooruitzichten daarvan gaat hand in hand met wat ik elke dag voel over alles wat publiek is: misselijkmakende machteloosheid.
Staakt!!! Staakt!!! Staakt!!!
85 jaar FebruaristakingOp 25 en 26 februari 1941 gebeurde er iets bijzonders in Amsterdam. Uit protest tegen de gewelddadige razzia’s door de Duitse bezetter, legden door heel de stad tienduizenden mensen hun werk neer. Het protest – dat als de Februaristaking bekend is komen te staan – belichaamde de ultieme geest van verzet, aldus Elsbeth Etty. Ze duikt in de historische literatuur over de gebeurtenis, van krantenartikelen tot romans, en stelt de vraag: wat kunnen we vandaag de dag van de Februaristaking leren?
‘We moeten iets doen’, hoor en lees ik vaak. Maar wát moeten we doen en hoe? Kunnen we wellicht iets leren van de Februaristaking, toen onder veel zwaardere omstandigheden en repressie dan nu mensen uit alle lagen van de bevolking in actie kwamen?
Verzet tegen mijn genuanceerde zwijgen
Sinds het begin van Israëls meedogenloze oorlog in Gaza werden op stations door heel Nederland wekelijks sit-ins gehouden. Zo ook op Utrecht Centraal, waar Sterre Collee – eindredacteur bij Nexus – na een werkdag geregeld op zo’n sit-in stuitte. In een persoonlijk essay beschrijft ze hoe ze de demonstraties eerst beschaamd voorbijliep, zich er toen steeds vaker bij aansloot, maar moeite bleef houden zich samen met de groep uit te spreken. Collee onderzoekt haar worsteling met het gevoel authentiek en genuanceerd te willen zijn, zonder in het streven naar waarheid en nuance haar stem te verliezen. Ze pleit ervoor de angst voor clichés voorzichtig los te laten, als die impliceert dat er gezwegen wordt.
De rode draad, die zich ook rond mijn tweewekelijkse zwijgen knopte: gemeenschappelijke acties, leuzen en positiebepalingen zijn riskant, want individuele intenties raken vermengd met die van het collectief. Dus wat als je je eigen ideeën, of zelfs de waarheid in dat collectief verliest? Wedervraag: wat als je aan waarheidsliefde je realiteitszin verliest?
Vele vormen van verzet
Zwijgen, nuance, waarheid en wijsheidIn dit afsluitende essay van Nexus 99 reageert Rob Riemen op het pleidooi van zijn eindredacteur. Verzet komt niet alleen in de vorm van activisme en van een gedeelde taal, aldus Riemen, maar kan er ook juist in bestaan te zwijgen, en heeft daarnaast nog vele andere gestalten. Hij keert zich tegen de gedachte dat de drang naar waarheid verlammend kan werken, en stelt dat uitgerekend die aandrang een voorwaarde is voor de geest van verzet.
Voor wie de liefde voor de waarheid opgeeft, voor wie zich niet oefent in het vermogen om nuances te zien en zo onderscheid te maken, zal er algauw niets anders overblijven dan het uitspreken van clichés.