Passing on the Flag
For information in English, please click here.
In 2024 viert het Nexus Instituut zijn dertigste verjaardag. Voor die gelegenheid werden oude en nieuwe vrienden van Nexus uitgenodigd een brief te schrijven aan de jonge generatie, en ‘de vlag over te dragen’ van wat er voor hen echt toe doet. Passing on the Flag, het zevende deel in de Engelstalige Cultura Animi-reeks, is een uiteenlopende verzameling vurige pleidooien voor het voortbestaan van de kritische geest, voor de waarde van de klassieken, de strijd om waarheid als een cruciale voorwaarde voor politieke vrijheid, voor de vrede, diplomatie, een gezonde planeet en tolerantie. De bijdragen zijn afkomstig van Dita Kraus, Dominique Schnapper, Allan Janik, Andrea Marcolongo, Tamar Halperin, Caroline Noirot, Jean-Marie Guéhenno, David Dubal, Elif Shafak en Ray Monk. De teksten verschenen eerder in het Nederlands in Nexus 96, ‘Draag de vlag!’.
Inhoudsopgave
Lectori Salutem
Vertaling Liz Waters
In dit inleidende essay beschrijft Rob Riemen aan de hand van vier bijzondere persoonlijke ontmoetingen welke opdracht wij allemaal hebben als het gaat om het doorgeven van dat wat het leven betekenisvol maakt.
In September 1994 the Nexus Instituut was founded so that as an institute, with broader opportunities than simply the journal Nexus, founded in 1991, it could do justice to the aim expressed in the first sentence of Nexus 1: ‘Every era requires its own cultural criticism, but for all eras criticism is a variation on the same theme: how to preserve the treasures that the human mind has produced and procured over the centuries.’
The Flag of Tolerance
Als Auschwitz-overlevende kent Dita Kraus het gezicht van onverdraagzaamheid. Hoe kan het, vraagt ze zich af, dat er zoveel vijandigheid en intolerantie in de wereld bestaat? Dat we zo graag onderscheiden en tegenstellen, terwijl we uiteindelijk toch allemaal mensen zijn? Ze pleit voor meer herkenning en mededogen met al wat leeft op onze planeet.
So let us all be more tolerant and modest. Let us educate generations of men and women so that they will not let themselves be drawn into wars and murder by power-thirsty individuals. Let us educate generations of moderate, reasonable and helpful individuals. Men and women who are able to think by themselves, who wouldn’t be influenced by propaganda and slogans.
The Flag of Freedom
Vertaling Katie Assef
In de loop van de twintigste eeuw voelden veel linkse denkers in Frankrijk de aantrekking van het communisme. Raymond Aron was een van de weinige Franse intellectuelen die hier kritisch tegenover stond, en doorlopend de aandacht vestigde op het totalitarisme dat in de praktijk achter die idealistische politieke systemen schuilging. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Het vergde moed, schrijft Arons dochter Dominique Schnapper in haar bijdrage aan Nexus, om de confrontatie aan te gaan met de vijandigheid en de minachting van de conformisten in de culturele instellingen van het Westen. Vrijheid en waarheid, aldus de sociologe, zijn niet slechts ideeën, maar moeten altijd zonder oogkleppen worden nagestreefd.
The lesson of the twentieth century must never be forgotten. Freedom is never a given, it is never achieved once and for all; it is always the product of a determined will that must be renewed from one generation to the next. Young friends: have the courage to be unpopular and to be marginalized. In doing so, you will give meaning to your life. We are passing you the torch. Don’t be afraid.
Letter to a Young Philosopher
Een ware wijsgeer kiest niet voor de filosofie, maar krijgt dit lot toegewezen. Dat schrijft Allan Janik in zijn brief aan een jonge ‘Hypatia’, die twijfelt over haar studiepad. Zelf had Janik zijn eerste wijsgerige ervaring toen hij als elfjarige jongen in de spiegel keek en zichzelf de epistemologische grondvraag stelde: ‘hoe weet ik dat wat ik zie, dat ik dat ben’? En nadat hij vier jaar later een geschiedenis van de filosofie las, wist hij het zeker: hier was hij toe bestemd. Wat leerde Janik over het vak in de decennia die volgden?
To be a real philosopher is a lot more than being a good student of philosophy, accumulating knowledge of the subject’s various branches and history […], it is a matter of using the knowledge that one has acquired of the functioning of epistemological and moral concepts to illuminate the genuine perplexities that stymie sophisticated scientist or gifted artists as well as ordinary agents in their efforts to master the conundrums studded on life’s way.
Letter to a Young Humanist
Vertaling Will Schutt
Wie ooit student in de geesteswetenschappen geweest is, zal bekend zijn met de vraag: ‘Wat kun je daar dan mee?’ Het vergt moed en vasthoudendheid, schrijft classica Andrea Marcolongo, om je in deze tijd op de humaniora toe te leggen. Cultuur valt niet te vergelijken met een schroevendraaier; je kunt er niet op dezelfde manier een concreet doel of praktische toepassing aan toekennen, maar juist daarom is ze van betekenis. De taak van deze wetenschappen is niet, betoogt Marcolongo, om iets te doen, maar om betekenis te geven aan alles wat we doen.
The classics offer us an irreplaceable vision of existence, crystallized in the jade of their ancient alphabets, developed by heroic peoples who lived 25 centuries before us and yet faced the same problems and dilemmas that you and I and billions of other people are experiencing today. What is the meaning of life and death? How do we endure pain? What are the ethical limits of laws? Should innovation be pursued no matter the moral cost? And so on and so forth, with all the questions that enable us to build a free and dignified humanist future without looking ahead with anguish and irrationality.
Letter to a Young Musician
In een liefdevolle brief aan haar achtjarige dochter, bezint pianiste Tamar Halperin zich op de waarde van de klassieke muziek, de moderne muziek en de kunst in het algemeen. Met het voortschrijden van de tijd veranderen onvermijdelijk ook smaken, stijlen en talen – het is onzinnig je daartegen te verzetten. Maar wat de grote kunstenaars van het verleden én het heden tekent, bepleit Halperin, is juist hun vermogen om iets eeuwigs voort te brengen, om iets uit te drukken dat voorbijgaat aan de grillen van de tijd.
As young as you are, you have already understood this: that the art of the great masters can teach us something about the world. Isn’t that ultimately the purpose of art: to make visible deep truths about the world and what it means to be human, truths that touch us?
The Flag of Knowledge
Vertaling Katie Assef
Hoe kan een land overleven in een tijd van maatschappelijke verandering en verdeeldheid? Volgens Caroline Noirot, directrice van de Parijse uitgeverij Les Belles Lettres, is kennis van het klassieke literaire erfgoed van wezenlijk belang om je in de huidige wereld te kunnen bewegen. De ‘wil tot weten’, aldus Noirot, samen met een kritische geest en verbeeldingskracht, zijn noodzakelijk om de grenzen van het bestaande te kunnen overschrijden en zo een toekomst van vrijheid en verbondenheid te kunnen bouwen.
According to Heraclitus, you can never step into the same river twice. In other words, everything is constantly changing, the water as much as the swimmer. Ancient texts have an unusual power of irrigation; they are not traces of a vanished past, but bearers of promise. They are the banks that allow the river to flow. Level the banks, and the river turns to dead water.
The Flag of Diplomacy
Na de val van de Muur, de ondergang van het communisme, en ‘de terugkeer naar Europa’ van de voormalige Oostbloklanden, leek de toekomst van de liberale democratie voorgoed te zijn verzekerd. Vandaag de dag blijft er nog weinig over van het optimisme waar het millennium mee begon. Waar is het fout gegaan? Wat hadden we beter kunnen doen? En welke lessen zou een jonge diplomaat tegenwoordig moeten leren om de wereld van morgen met vertrouwen en respect tegemoet te treden?
Carrying the flame of diplomacy in 2024? Is it a utopian goal when war is raging, from Ukraine to Gaza, from Myanmar to Sudan? Is it a priority when raw power reigns supreme, and when the priority is to balance power with power rather than to explore pathways to peace?
The Flag of Classical Music
In Julius Caesar schrijft Shakespeare over een zekere dichter die zijn vak niet goed verstaat, ‘Scheur hem aan stukken voor zijn slechte verzen!’ Tegenwoordig domineren ‘slechte verzen’ in de vorm van slechte muziek onze openbare ruimte, aldus David Dubal. In deze filippica -- gericht aan een jonge muzikant die tot de wereld van de rockmuziek dreigt te zullen toetreden -- fulmineert pianist David Dubal tegen de opkomst van een hedendaagse kitschcultuur, en moedigt hij zijn lezers aan om zich opnieuw te bezinnen op de onsterfelijke schoonheid van de klassieken.
I beseech you to stay with your art, deprivation and all. If you will not, your sleep will forever be haunted by that mysterious chemistry of the artistic mind, which will become dormant. If you are not true to yourself your talents will rot.
Conversation with a Young Writer
Wat zou je tegen je vroegere zelf willen zeggen, als je de kans kreeg? In deze persoonlijke tekst doet Elif Shafak op schilderachtige wijze verslag van de dialoog tussen zichzelf en een zekere jonge vrouwelijke romanschrijfster – die worstelt met het vak en met de beperkte vrijheid die ze in haar moederland Turkije ervaart. Makkelijker zal het schrijverschap niet worden, is Shafaks eerlijke boodschap; maar ook de schoonheid zal blijven voortbestaan.
It is an infinite space, Storyland. A way of connecting beyond borders. Literature has the ability to rehumanise those who have been dehumanised, to make the invisible a bit more visible, to bring the periphery to the centre, to empower the disempowered. Inside Storyland there is no ‘us’ versus ‘them’. There is no ‘Other’.
Letter to the Young
In een aangrijpende en ontroerende brief laat Ray Monk weten dat hij niet lang meer te leven heeft. Des te dringender voelt hij zijn plicht om op te komen voor al waar hij in gelooft, en om zijn overtuigingen aan volgende generaties door te geven. Zijn voornaamste boodschap: onttrek je aan de vernietigende heerschappij van het grote geld, en herken de waarde van wat er echt toe doet: een gezond, gelukkig en bevredigend leven in harmonie met de natuurlijke wereld, en alles wat daartoe behoort.
In the short time that is left to me I want to feed the soul by listening to more music, reading more literature, appreciating more works of art and visiting more fine works of architecture. Above all, I want to work with others to achieve the transformation of values necessary for humanity itself to live a good life.